Gala Hop, spectacolul poveștilor dansate
În acest an m-am aflat în sala Teatrului de Stat din Constanța, urmărind și bucurându-mă de Gala Hop.
Au fost trei zile de teatru intens și intensiv, 3 zile în care tinerii actori și-au spus povestea prin dans – DansActorii.
Directorul artistic al ediției de anul acesta a fost Gigi Căciuleanu și amprenta lui a fost vizibilă pe tot parcursul festivalului.
Pe Gigi Căciuleanu l-am descoperit mai de aprope prin Volumul “OmulDans” de Ludmila Patlanjoglu. Îndemnul pe care Gigi îl lasă celor care parcurg rândurile acestui volum este foarte prețios și îl păstrez cu drag în suflet: “Sfatul cel mai frumos pe care l-aș putea da unui “artizan” al Mișcării în exersarea Artei sale (poate mai mult decât oricărui practicant al oricărei alte arte) ar fi să poată uita tot ceea ce știe încercând însă în același timp să descopere și să depășească tot ceea ce se știe…”
Gigi Căciuleanu ne introduce în lumea dansului ținându-ne de mână și explicând, cu grijă, pas cu pas:
“Întâia Mișcare-Dansantă poate fi considerată ca fiind PASUL. De la primul pas din viața unui copil până la primul pas într-o nouă lume.
DansActorul, chiar dacă a apărut ca protagonist al Teatrului-Coregrafic, nu este în mod necesar, și în exclusivitate, actor al unei piese folosind doar mișcarea. DansActorul poate fi, cu atât mai mult, un și mai performant interpret al oricărui tip de spectacol teatral.
Precum apa unui izvor de munte, imaginația poate fi cu atât mai stimulată, cu cât există obstacole, ”pietre” , care-i stau în drum. Iar prin trecerea apei peste ele, acele stânci care la origine au fost probabil colțuroase, se lasă șlefuite formând până la urmă un “tot” cu izvorul…
Dansul și poezia au în comun, ca ”personaj” principal, metafora.
“Vorba” – un lucru fascinant!
Probabil datorită ușurinței cu care poate zbura. Dar și din cauza greutății pe care o are atunci când se “înfige” nu numai în creieri, inimă sau suflet, ci și în piatră, în tableta de argilă, zgâriată pe papirus, pe coajă de copac, imprimată pe hârtie. Acum, bineînțeles, (stră)lucind pe ecranele computerului.
Eu văd dansul ca fiind în același timp o artă și o știință. O artă precisă și o știință nebună.”
O formă de meditație sunt, pentru Gigi Căciuleanu, poezia și desenul: “Îmi este imposibil să separ Creatorul de Dans de Poet și Desenator. Nu numai că aceste trei dimensiuni se află organic legate între ele, dar ele se întrepătrund cu îndărătnicie în personalitatea mea de artist. Deci inseparabile.”
Despre poezie, în “Omul Dans”, ne spune: “Citesc foarte ușor poezie. Mai ușor decât proză. Mi-am dorit să învăț spaniola ca să-i pot citi pe Borges și pe Lorca și în original. Citesc și acum poezie foarte multă, ca și atunci. Și o și iubesc. Ea m-a ajutat să trec peste multe hopuri ale existenței. Ea și umorul.”
„Starea de dans ar putea fi definită ca fiind acea stare în care atât mintea, cât și corpul cu ale sale mișcări devin, pe lângă pură dinamică, poezie, psihologie, filozofie, într-un cuvânt – teatru.” Gigi Căciuleanu
Concursul desfășurat în cadrul Galei Hop a cuprins două probe: proba la alegere și proba impusă.
Proba la alegere a constat în prezentarea unui moment de mișcare și test pregătit de concurent de maximum 5 minute la secțiunea individual și maximum 10 minute la secțiunea grup.
Proba impusă a presupus un scenariu dinamic cu 12 puncte dictate în prealabil de directorul artistic al galei, probă care s-a concretizat într-o frază de mișcare executată de fiecare dintre participanții la această gală.
“Probele impuse pleacă de la niște mici fraze care reprezintă niște indicații dinamice, plecând de la abstract, trebuie să concretizeze o emoție și o istorie, un fel de momente ale adevărului. Așa cum toreadorul este în fața taurului și chiar dacă și-a pregătit de acasă mișcările, s-a antrenat, deodată taurul face altceva și atunci trebuie să se adapteze. Este și un mic moment de școală a vieții. De aceea, cred că aceste indicații aride, care par și sunt foarte abstracte, să fie un fel de schelet, așa cum avem cu toții același număr de vertebre, aceleași oase. Dar pe aceste structuri osoase apar fețe diferite, corpuri diferite, care se pot mișca diferit. Dacă aceste indicații abstracte par ca niște constrângeri, ele sunt de fapt niște uși, porți către libertate. Ai voie pe această schemă să desenezi o lume. Să-ți reinventezi o existență.
Nu am vrut să am lumini speciale, ca în numerele pe care și le-au pregătit, pentru că aceste momente ar trebui să poată fi dansate într-un hol de gară, oriunde, și să aibă valoare. Atunci îl vezi pe om cât este de neaoș. Și ce inteligență are pentru a-și găsi istoria, pentru a nu mă plictisi cu ea.” Gigi Căciuleanu.
Câștigătoarea premiului „ŞTEFAN IORDACHE” – Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP a fost Roxana Fînață. În timp ce priveam momentul pe care ea l-a construit – “In Between”, am simțit cum, unul câte unul, spectatorii sunt atrași în poveste. O poveste născută din emoție și crescută în delir.
Pe Alin Potop, câștigătorul Premiului „SICĂ ALEXANDRESCU” – Premiul special al juriului, l-am remarcat încă din prima seară, urmărind – “Propun să nu ajungem niște triști”, după însemnările unui nebun de Nikolai Gogol, seară care s-a încheiat cu proiecția filmului “O întâmplare… cu jazz”, de Mircea Albuțiu, cu Miriam Răducanu (work in progress).
Premiul pentru cea mai bună actriţă, secţiunea individual, a fost acordat actriţei Adela Mihai pentru „Ziţa”, după O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale.
Premiul pentru cel mai bun actor, secţiunea individual, a fost acordat actorului Norbert Boda pentru „Caligula”, de Norbert Boda.
Premiul „CORNEL TODEA” – Premiul pentru cea mai bună trupă de actori, a fost acordat trupei spectacolului Wor(l)ds in progress, după texte de Matei Vişniec, cu actorii: Andrei Atabay, Iuliana Danciu, Andreea Jurj, Lia Marin, Sînziana Pintean şi Octavian Voina.
Theodora Sandu a fost preferata publicului, câștigând și Premiul „1/10 pentru FILM la TIFF”.
Premiul publicului i-a fost acordat și lui Raul Lăzărescu, iar pentru cea mai bună trupă de actori: In-cerc-uit, după texte de Matei Vişniec, cu Alina Dumitrache, Andrei Ianuș, Alexandra Oiște, Cristina Simion, Ioana Beatrice Tănasă şi Mihai Vasilescu.
Gala Hop s-a încheiat, la înălțime, cu spectacolul “On the roof”, spectacol dans-actoricesc pe care Gigi Căciuleanu l-a creat, personajele principale fiind concurenții Galei.
Întreg spectacolul de Gală a fost o demonstrație vibrantă a talentului unei generații remarcabile de actori-dansatori, despre care, cu siguranță, voi mai auzi.
Foto: Andrei Gîndac