În lumea lui Hamlet
De fiecare dată când călătoresc în marile orașe ale lumii, îmi place să văd un spectacol de teatru. Odată cu fixarea obiectivelor turistice, fac un research și pentru piesele de teatru ce urmează a fi jucate în perioada șederii în acel loc. Astfel, în călătoria pe care am făcut-o în China am văzut Hamlet, la Beijing Comedy Theater.
Chen Xinyi, regizorul acestui spectacol, a susținut că “Hamlet poate fi de asemenea considerat o comedie plină de umor negru.” În această nouă versiune, elementele umoristice ale personajelor au fost amplificate și evidențiate pentru a spori natura absurdă a întregii drame. Mai mult, asemenea forme de artă tradițională chineză, cum ar fi opera Kunqu și crosstalk au fost adăugate la această producție.
Urmărind firul poveștii, am analizat tehnica actorilor și puterea transmiterii emoțiilor, printr-o limbă necunoscută mie. De la balcon, am urmărit reacțiile oamenilor din sală, râsul nestăpânit.
Hamlet este jucat de mai bine de 400 de ani. În toate formele sale.
O formă aparte i-a dat și Antoaneta Cojocaru în “Hamlet și noi”, un spectacol construit în urma unui workshop pe care ea l-a susținut în 2016. Astfel, Antoaneta a adunat buni actori profesioniști și iubitori ai teatrului și a dat naștere unui spectacol ce avea să se joace în casele de patrimoniu, ca Hamlet să poată călători printre zidurile istoriei și culturii noastre. Un Hamlet adus în zilele noastre. Un Hamlet contemporan, care trăiește în consecința faptelor sale, înconjurat de rumoarea prezentului.
Am urmărit “Hamlet și noi” în incinta Muzeului Național de Artă Contemporană. Rece. Scaunul din dreapta mea e gol. Gol până la finalul piesei. Dar nu sunt singură. Fac parte din una dintre cele mai dorite povești de iubire. Privesc cu încântare… Cu bucuria să descopăr actori cu o putere uriașă de a transmite emoție, cu o măsură pe care o stabilești doar simțind. Cu pasiune. Cu iubire.
Hamlet poate fi o comedie, poate fi o dramă, poate fi o viață…
Photo: WANG Xiaojing
Photo: Laboratorul de Artă